09:55
|
Deze BMW Alpina B5 is gespot door Joeri. Alpina kan je een beetje vergelijken met dit merk een beetje vergelijken met de M van BMW, alleen is de B5 veel exclusiever dan een M5. Alpina neemt een 545i als basis met een 4,4 liter V8. De snuit valt makkelijker te herkennen aan de lager doorlopende bumperspoiler, die getooid is met het Alpina – logo een typisch striping op de flanken van het koetswerk (de striping zat niet op deze wagen.) Het geheel kan nog worden afgerond met de optionele achterspoiler (die er wel op staat), die eveneens zijn bijdrage tot een efficiëntere stroomlijn levert. De aankleedpartij is zeker geslaagd, al zullen sommige kopers waarschijnlijk toch een discretere wagen kiezen. In het interieur werd de Alpina toets discreet, maar stijlvol doorgevoerd met een blauwe tellerparty, specifieke inlegplaatjes en vloermatten.
Aan de motorblok wordt behoorlijk aan gesleutelt: alleen het blok, de cilinderkoppen, de elektronische nokkenasverstelling en de kleplichthoogteregeling Velvettronic (Door BMW ontwikkelde klepbedieningssysteem met volledig variabele lichthoogte van de inlaatkleppen. Maakt een in het inlaattraject gemonteerd smoorklep overbodig) bleven behouden. Andere zuigers, die tot een compressieverhouding van 0,9 : 1 leiden, maken de toepassing mogelijk van een compressor die exclusief door ASA geleverd wordt. Hierbij gaat het om precies te zijn om een radiaalcompressor; deze kan vergeleken worden met de compressorzijde van de turbo, die echter niet door de uitlaatgassen van de motor wordt aangedreven, maar met een riem en tandwiel door de krukas. Dit resulteert in precies 500PK en 700NM koppel. Daarmee heeft hij een topsnelheid (die niet begrenst is zoals bij de BMW M5) van 314km/u en doet hij in een sprintje van 0 naar 100km/u in 4,7 seconden.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home