12:48
|
Hij gaat al enkele jaren mee als prototype, in Parijs kregen we eindelijk de productierijpe R8 te zien. De ultieme Audi, want het merk waagde zich nooit eerder aan zo’n sportwagens. Aan pk- geweld is er al jaren geen gebrek in het gamma, met de (R)S- versies van de A3, A4, A6, A8, maar deze schoonheid neemt het straks op tegen kleppers als de Aston Martin V8, de Ferrari F430 en de Porsche 911.
Het platform stamt af van de Gallardo van zustermerk Lamborghini, de centraal geplaatste motor drijft 4 wielen aan. Dat is een al van de RS4 bekende (direct ingespoten) V8 met 420pk en 430Nm, naar keuze met manuele zesbak of gerobotiseerde (en dus sequentiële) R- tronic met bediening via een op de middenconsole geplaatste joystick of klepjes achter het stuurwiel. De mechaniek is goed voor een spurt naar 100km/u in 4,6 seconden en een onbegrensde – en vrij uniek voor een Audi – top van 301km/u. Het lijnenspel van de 4,43 meter lange, 1,90 meter brede en slechts 1,25 meter hoge en zowat volledig opgetrokken sportwagen is geen verrassing meer, want grote verschillen met het prototype zijn er eigenlijk niet. Opvallend: de 4 Audi- ringen op de motorkap (in plaats va op de grille), de flinke luchtinlaten, het derde remlicht over zowat volledige breedte van het dak, de 2 diffusors onder de achterbumper, het enorme paneel in kunststof achter de zijdeuren en natuurlijk de glazen motorkap, die – een blik op de V8 gunt. Een V10 van Lambo- origine zou volgen, van een R8 TDI is – ondanks de racesuccessen met die dieselmotor – nog geen sprake. Officieel toch nog niet….
Audi gaat de wagen bouwen in Neckarsulm, aan zo’n 15 stuks per dag. Er worden nu al bestellingen opgenomen, ergens in de lente van 2007 zouden de eerste leveringen gebeuren. Tegen dan zou de R8 ook de eerste seriewagen zijn die (als optie) voor alle lichtfuncties vooraan LED- technologie aanbiedt. Een Belgische prijs hebben we nog niet.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home